Niskie Podatki coraz bliżej

Niskie Podatki albo Polski Ład 2.0 to potoczne nazwy nowej regulacji podatkowej… albo może należałoby rzec – nowej rewolucji podatkowej. Polacy bowiem jeszcze nie przyzwyczaili się do nowych zasad, obowiązujących od stycznia tego roku, a już muszą szykować się na zmiany. Co nas czeka? Na to pytanie odpowiadamy w naszym artykule.

Niższa stawka podatku, ale brak ulgi dla klasy średniej

Tydzień temu Sejm przyjął ustawę Niskie Podatki. Najważniejszą modyfikacją przewidzianą w tej regulacji jest obniżenie stawki podatku dochodowego od osób fizycznych z 17 na 12 procent dla podatników rozliczających się w oparciu o skalę podatkową. Polski Ład 2.0 wprowadzi też nieco zamieszania w rozliczeniu przedsiębiorców pozostających na ryczałcie, podatku liniowym albo karcie podatkowej. Oni będą mogli rozliczyć część składki zdrowotnej w podatku dochodowym. Nie będzie jednak tak „kolorowo” jak mogłoby się wydawać. Jednocześnie bowiem zniknie tak zwana ulga dla klasy średniej.

Nowe ulgi prorodzinne

Ponadto przewidziano szereg zmian prorodzinnych. Między innymi z preferencyjnego rozliczenia skorzystają samotni rodzice, o czym zapomniano w pierwszej wersji Polskiego Ładu. Ich kwota wolna od podatku wyniesie aż 45 tysięcy złotych, a dla rodziców samotnie wychowujących dziecko z niepełnosprawnościami przewidziano kwotę wolną na poziomie 60 tysięcy złotych. Planowane jest także zwiększenie limitu dochodów dziecka oznaczającego utratę preferencji podatkowych przez rodziców. Z kolei renta rodzinna zostanie oddzielona od dochodów rodzica. Od renty nie będzie również odliczana składka zdrowotna.

Skala podatkowa, podatek liniowy czy karta – nowy wybór

Zmiany mają wejść w życie już za niecałe dwa miesiące, bo od 1 lipca 2022 r. Znajdą zastosowanie w odniesieniu do rozliczenia podatkowego za cały 2022 r. Przedsiębiorcy będą mogli natomiast dokonać ponownego wyboru sposobu rozliczenia. Ci, którzy postawili na podatek liniowy lub ryczałt, będą mogli powrócić do skali podatkowej. Dodatkowo ujednolicone mają zostać terminy rocznego rozliczenia PIT. Deklaracje podatkowe PIT-37, PIT-36, PIT-36S, PIT-28, PIT-28S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-39 oraz PIT-38 będą składane w terminie od 15 lutego do 30 kwietnia.

Kancelaria Magnet – wspieramy rozwój przedsiębiorstw

Specjaliści Kancelarii Magnet na bieżąco śledzą zmiany w przepisach. Pomagamy naszym klientom dostosować się do kolejnych modyfikacji obowiązujących przepisów. Wskazujemy też optymalne rozwiązania, które pozwolą z jednej strony nadal rozwijać prowadzoną działalność gospodarczą, a z drugiej zaoszczędzić swój cenny czas. Oferujemy kompleksowe doradztwo prawne i podatkowe. Zapraszamy do kontaktu.