Samochód wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej a estoński CIT

Od wejścia w życie uproszczonej konstrukcji estońskiego CIT-u, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na tę formę opodatkowania. Z uwagi jednak na fakt, że regulacja ta wciąż raczkuje, istnieje wiele wątpliwości interpretacyjnych co do zastosowania przepisów w praktyce. Dotyczą one między innymi rozliczenia samochodu wykorzystywanego prywatnie lub na potrzeby działalności gospodarczej. Wyjaśniamy zatem najważniejsze kwestie.

Rozliczenie pojazdu w klasycznym modelu CIT

Praktycznie każdy przedsiębiorca ma dzisiaj samochód. Część kosztów jego utrzymania chce natomiast rozliczać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. W tym zakresie niestety istnieje wiele ograniczeń. W tradycyjnym systemie podatku CIT tylko część wydatków na nabycie samochodu może stanowić koszt uzyskania przychodu. Obowiązuje dzisiaj limit 150.000 złotych i dotyczy on również rat leasingowych. Podobnie tylko 75% wydatków na eksploatację pojazdu może stanowić koszt uzyskania przychodu. Niewiele osób wie jednak, że pewnym korzystnym rozwiązaniem w tym zakresie może być przejście na tak zwany estoński CIT.

Dlaczego estoński CIT może być korzystny?

Przede wszystkim należy podkreślić, że zgodnie z obowiązującymi przepisami w kontekście estońskiego CIT-u nie istnieją koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu. Uproszczona jest też sama podstawa opodatkowania. Wskazuje się po prostu zysk netto spółki, który ustala się w oparciu o przepisy prawa bilansowego. Co natomiast niezwykle istotne, te przepisy w żaden sposób nie uniemożliwiają pełnego odliczenia kosztów zakupu samochodu (nawet bardzo drogiego), a także kosztów eksploatacyjnych. W całości można zatem „wrzucić w koszty” czynsz leasingu, przeglądy pojazdu, jego ubezpieczenie albo paliwo.

Na co należy uważać w kontekście estońskiego CIT-u?

Trzeba jednak pamiętać o jednej, problematycznej kategorii w obrębie estońskiego CIT, czyli ukrytych zyskach. W sytuacji, w której pojazd jest wykorzystywany w przedsiębiorstwie nie tylko do celów działalności gospodarczej, ale również do celów prywatnych, fiskus może znaleźć w tym zakresie podstawę do opodatkowania. W praktyce bowiem 50% kosztów eksploatacji oraz kosztów z tytułu odpisów amortyzacyjnych będzie stanowiło ukryty zysk podlegający opodatkowaniu. Przy czym stawka opodatkowania przy estońskim CIT wynosi 10% (dla małych podatników) lub 20% (dla dużych podatników). Co ciekawe model opodatkowania w estońskim CIT może okazać się bardziej opłacalny przy zakupie drogich, luksusowych aut.   

Jak wykazać, że pojazd wykorzystywany jest tylko do celów służbowych?

Warto zatem pamiętać, że chcąc skorzystać z pełnych odpisów w ramach klasycznego modelu CIT oraz uniknąć opodatkowania tak zwanych ukrytych zysków w obrębie estońskiego CIT, należy odpowiednio udokumentować wykorzystywanie pojazdu do celów służbowych. W odniesieniu do samochodów przeznaczonych wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej powinna być prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu. To potwierdził Dyrektor Krajowej Izby Skarbowej w interpretacji z 25 stycznia 2022 r., znak 0111-KDIB1-2.4010.554.2021.2.AK. Teoretycznie wykorzystywanie pojazdu wyłącznie do celów służbowych można tez wykazywać innymi środkami dowodowymi. Przepis art. 24m ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie formułuje bowiem konkretnego katalogu wymaganych dokumentów. Aczkolwiek przedkładając fiskusowi inne dokumenty niż ewidencja przebiegu pojazdu, należy nastawić się na polemikę.

Kancelaria Magnet – wspieramy rozwój przedsiębiorstw

Specjaliści Kancelarii Magnet na bieżąco śledzą zmiany w przepisach, a także nowe orzecznictwo i interpretacje organów administracji skarbowej. Dzięki temu możemy zaoferować naszym klientom kompleksowe wsparcie w zakresie prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Proponujemy rozwiązania „szyte na miarę potrzeb” naszych klientów. Zapraszamy do kontaktu.