Spółki komandytowe – odroczenie CIT a zamykanie ksiąg rachunkowych

Rozliczenie podatkowe spółki komandytowej w 2021 roku może być trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Taki stan rzeczy spowodowany jest zmianami przepisów podatkowych, które wejdą w życie już 1 stycznia 2021 roku. Jakie problemy mogą stanąć na drodze spółkom komandytowym? Jakie rozwiązania warto przyjąć? Na te pytania odpowiadamy w naszym artykule.

Co obejmują zmiany przepisów?

1 stycznia 2021 roku wejdą w życie istotne zmiany przepisów prawa podatkowego. Od tego dnia podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) będzie dotyczył nie tylko spółek z o.o. oraz spółek akcyjnych, ale również spółek komandytowych oraz niektórych spółek jawnych. Regulacja ma stanowić kolejny etap uszczelniania systemu podatkowego w Polsce. Ten zabieg ma utrudnić lub nawet zablokować możliwość tworzenia struktur optymalizacyjnych z wykorzystaniem spółek komandytowych. Przedsiębiorcy zatem przygotowują się do nadchodzących zmian. Niektóre firmy podjęły tak drastyczne kroki, jak przekształcenie, a zatem zmiana formy prawnej prowadzonej działalności. Inne natomiast wciąż zastanawiają się nad ewentualnym przesunięciem roku obrotowego i zastosowaniem innych, dostępnych mechanizmów.

Zmiany przepisów a odroczenie CIT

Nowelizacja przepisów zakłada bowiem, że spółka komandytowa może wyjątkowo przedłużyć rok obrotowy do 30 kwietnia 2021 r. Dzięki temu podatek CIT obejmie ją dopiero od 1 maja 2021 roku. Czy to dobre rozwiązanie? Nad tym obecnie głowi się wielu specjalistów w zakresie prawa podatkowego. Na pewno odroczenie CIT umożliwi spółkom lepsze przygotowanie się do nadchodzących zmian. Problemy mogą pojawić się jednak w kontekście wypełniania obowiązków, związanych ze sporządzeniem sprawozdań finansowych. Należy zauważyć, że konsekwencją skorzystania z wydłużenia roku obrotowego do 30 kwietnia 2021 r. jest możliwość niezamykania ksiąg rachunkowych do tego czasu. Jeżeli zatem w danej spółce rok kalendarzowy standardowo pokrywał się z rokiem obrotowym, to sporządzane sprawozdanie finansowe powinno objąć aż 16 miesięcy.

Złożyć jedno czy dwa sprawozdania finansowe?

W związku z powyższym spółka komandytowa mogłaby sporządzić nawet dwa sprawozdania finansowe. Pierwsze za okres do 31 grudnia 2020 r. oraz drugie za okres od 1 stycznia do 30 kwietnia 2021 r. Jednak czy to jest korzystne? Dwa sprawozdania finansowe to podwójna praca i podwójna liczba dokumentów, a także dodatkowe koszty. Teoretycznie sporządzenie jednego sprawozdania finansowego byłoby zatem lepsze dla spółki – przynajmniej pod względem finansowo-logistycznym. Nie da się jednak ukryć, że wydłużenie roku obrotowego oraz niezamknięcie ksiąg rachunkowych może utrudniać prace księgowym, bo to aż 16 miesięcy do rozliczenia.

Kancelaria Magnet – wspieramy rozwój biznesu

Specjaliści Kancelarii Magnet już od dłuższego czasu przygotowują się do zmian w zakresie CIT i opracowują najkorzystniejsze dla spółek komandytowych rozwiązania. Oferujemy w tym zakresie kompleksowe doradztwo prawno-podatkowe. Zapraszamy do kontaktu.