W listopadzie gorącym tematem stanie się znów split payment. Obowiązek podzielonej płatności obejmie bowiem 150 grup towarów i usług, a także transakcje, które przekraczają próg 15 tysięcy złotych. Co to oznacza dla przedsiębiorców?

Split payment – ulga dla branży budowlanej?

W ocenie specjalistów z dziedziny ekonomii, a także wielu przedsiębiorców, nowy, obowiązkowy split payment oznacza wbrew pozorom wiele korzyści – przede wszystkim dla branży budowlanej. Bardzo możliwe, że konstrukcja ta znacząco poprawi sytuację w tej dziedzinie biznesu. Wskazuje się przede wszystkim, że split payment może rozwiązać problem wszelkiego rodzaju zatorów płatniczych. Warto jednak zaznaczyć, że nie pozostało już wiele czasu na przygotowania. Tymczasem za niedostosowanie się do nowych regulacji przedsiębiorcom grożą surowe sankcje.

Na czym właściwie polega split payment?

W tym miejscu należy przypomnieć, że mechanizm split payment jest częścią rządowego programu uszczelniania systemu podatkowego w Polsce. Do tej pory, od 1 lipca 2018 r., funkcjonował w formie nieobowiązkowej, ale już niedługo sytuacja ta się zmieni. Split payment polega na tym, że podatnik powinien odrębnie rozliczać faktyczną płatność za usługę lub produkt oraz kwotę podatku VAT. Ta druga płatność posiada specjalne, dedykowane tego rodzaju rozliczeniom konto. Podatnik nie ma możliwości wypłaty pieniędzy z tego rachunku. Może jednak uregulować w ten sposób należności podatkowe.

Split payment – w innych państwach już działa

Split payment z powodzeniem funkcjonuje już w innych, europejskich ustawodawstwach. Znajdziemy go między innymi w Holandii, Czechach, Rumunii oraz we Włoszech. Ma za zadanie uszczelnić system podatkowy w danym państwie i uniemożliwić proceder wyłudzania VAT. Polskie ustawodawstwo, w tej już funkcjonującej części, dotyczącej split payment, oferuje wiele bonusów dla przedsiębiorców, którzy samodzielnie zdecydowali się dołączyć do mechanizmu split payment. Między innymi mogą oni liczyć na wcześniejszy zwrot podatku.

Split payment wciąż nie dla wszystkich

Należy jednak zaznaczyć, że split payment wciąż nie będzie obowiązkowy dla wszystkich. Obejmie jedynie towary i usługi, uwzględnione w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług. W tym katalogu znajdziemy wiele typów działalności, objętych uprzednio odwrotnym obciążeniem, czyli chociażby te, związane z wyrobami stalowymi, towarami newralgicznymi oraz złomem.

Co czeka przedsiębiorców?

Co istotne, przedsiębiorcy muszą w dość krótkim czasie dostosować się do nowych obowiązków. Niejednokrotnie będzie to oznaczało zmianę posiadanych systemów. Dodatkowo w 2020 roku wejdzie w życie przepis, zgodnie z którym podczas dokonywania płatności z naruszeniem zasad split payment, nabywca nie będzie mógł zaliczyć określonego wydatku do kosztu uzyskania przychodu. Tym bardziej warto się postarać o staranną realizację tego obowiązku.

Kancelaria Magnet – wspieramy rozwój biznesu

W ramach prowadzonej działalności świadczymy kompleksowe usługi z zakresu doradztwa podatkowego, księgowego, podpowiadamy, jaka strategia działalności przedsiębiorstwa byłaby najbardziej skuteczna, przeprowadzamy badania i przeglądy sprawozdań finansowych, audyty finansowe i podatkowe badania współczynników zużycia energii elektrycznej oraz kalkulacji częściowego zwrotu akcyzy i wiele więcej. Dbamy o jakość informacji finansowej, bezpieczeństwo finansowe danego podmiotu oraz wspieranie rozwoju biznesu. Zapraszamy do kontaktu!